Nidaros Naprapati Et naturlig smertefritt liv

Timebestilling eller kontakt:

73 60 60 98

Naprapatbloggen

Korsryggsmerter og tips på enkle tøyeøvelser

Skrevet den 1. oktober, 2012 av Øyvind Brandsegg i kategorien: Generelt

Hei,

For 2 uker siden så jobbet jeg store deler av lørdag med å lempe ved ned i kjelleren hjemme. Jeg ble stående ganske lenge framoverbøyd og merket utover dagen at jeg ble kanskje sliten og stiv av dette. Men hadde ikke vondt. Smertene kom først dagen etter. Våknet opp stiv som en stokk og i enkelte bevegelser så kan det stikke ordentlig til nederst i korsryggen. Føler ikke at jeg kan stole på ryggen min og er veldig forsiktig da jeg ikke vet i hvilke bevegelser smertene plutselig kan komme. Blir noe mykere utover dagen, men den stikkende smerten vil ikke gi seg.
Hva er grunnen til dette, og vil det bli bedre etter hvert?

Hei,

Denne typen av smerter er veldig vanlige og jeg tror det er mange flere enn deg som har disse problemene etter en dags uvant arbeid. Det er ganske trygt å si at dette er noe som vil gi seg, men det kan være nødvendig å få hjelp til dette. Det vil ikke si at det ikke kan gi seg av seg selv. Men det kan være greit å få noe hjelp på veien, da det fort kan føre til kompensatoriske feil andre steder i kroppen, som kan føre til problemer senere.
Det som skjer er at musklene i ryggen og hoften har blitt så stive og slitne at de ikke kan stabilisere ryggen din på en god nok måte. Og når du rører deg på en spesiell måte som øker stabilitetsbehovet, så ”låser” ryggen seg. Det vil si at musklene går i krampe i stedet for å stabilisere på normal måte, og du kjenner krampen som en stikkende smerte.
Det man gjør her er å minske spenningene i muskulaturen slik at ryggen kan jobbe mer normalt igjen, uten den økte belastningen fra stive og stramme muskler. Det er også viktig å se om leddene her fungerer normalt. Da det er lett at disse også ”låser” seg og ikke innehar normal funksjon.
Er du en av de som skal gjøre lignende arbeid i tiden framover så er de viktigste rådene for å motvirke dette først og fremst å passe på at en er noe varm før man starter. Gå gjerne en liten tur først. Videre er det viktig å ta pauser underveis og passe på å variere arbeidsposisjon.
Har du først opplevd å bli veldig stiv og støl så er det ett godt tips å tøye ut setet og hofte.